Dag 8

Efter gårdagen var vi helt utmattade och hungriga. Vi lagade lite mat och sedan hoppade vi direkt ner i sängarna och slockanade på två sekunder. Klockan ringde halv åtta och vår sista dag var nu kommen.

Till vår otur så hade vi glömt att handla frukost för morgonen så det fick bli ett paket nudlar. Det gick ner det med och sedan trampade vi iväg. Vårt första stopp blev bara några hundra meter bort från stugan, stranden. Filmade och fotade lite där innan vi fortsatte mot Visby. Galet fint!

Vid det här laget var vi ganska trötta i benen och ville inget hellre än att komma fram. Vi var ganska sega i benen och det hände inte så mycket efter vägen. Men vi trampade på och helt plötsligt rullade vi ner mot hamnen i Visby. Känslan där med vinden i håret var nästan obeskrivlig. Vi hade klarat det, vi var framme! Vi lyckades ta oss runt Gotland på cykel på en vecka.

Lämnade cyklarna och kärran hos Björn för att sedan gå på båten och återvända till verkligheten igen.
Vi vill återigen tacka alla sponsorer som har varit med och gjort denna resa möjlig för oss, det har verkligen varit en upplevelse och vi vill rekommendera alla att någon gång i livet göra det vi gjorde.

Dagens sträcka: 4 mil

Dag 7

Efter att ha sovit som kungar och ätit en riktig hotellfrukost på Grågåsen följde vi med på en rundtur nere i Storsudret, med en kille vi träffade igår på puben erbjöd sig att ta med oss på, Tobbe Björk. Så det tackar vi så jätte mycket för, skönt att få slippa cyklarna för några mil. Vi var bland annat nere vid Hoburgsgubben som ligger så långt ner på Gotland som man kan komma.

Efter rundturen satte vi oss på våra cyklar och började med tunga ben trampa upp mot Klintehamn, 4 mil väntade nu och klockan var snart redan 3. Det var ett par riktigt tunga 2 första mil. Efter x antal rump och bensträckare stannade vi till vid en fårhage och filmade lite. Då kom ägaren ut och fråga om vi vill följa med in och gosa lite med lammungarna. Dum fråga, klart vi ville!! Blev ju helt kära, så där inne blev vi sittades ett tag med alla småtingar, 2 veckor gamla var dom!

Det visade sig att det var Bonde söker fru vinnarens mammas får och ladugård. Och tro på fan att när vi följer med henne ut i hagen så kommer han där, Fredrik! Men klockan tickade på och vi var tvugna att trampa vidare. Men nu gick de två sista milen lättare, nu hade vi fått upp humöret! Förutom en miss på GPSen sista kilometrarna, mitt ute på landet klockan 9 på kvällen utan mobiler som hade dött, så gick det riktigt bra! Så ikväll sover vi på Föjdelgårdens vandrarhem några kilometer innan Klintehamn, fint ställe med nära till havet!

Dagens sträcka: cirka 4 mil

Dag 7

Just nu ligger vi i våra sängar och är helt slutkörda av allt trampande och alla omvägar. Vi berättar mer om dagen imorgon istället när vi är lite piggare. Imorgon är det slutspurten av vår resa så det gäller att vi är utvilade!

Godnatt =)

SPONSORER

Vi skulle vilja passa på att tacka våra sponsorer som gjorde denna cykelresa möjlig!

Rewot - TBO - Vilsta Hallen Arboga - Uno Forsbergs Cykel AB - DPR racing - Visbys cykeluthyrning - Destination Gotland - John Bauergymnasiet och alla boenden här på ön

Dag 5

Efter lite frulle rulla vi iväg ännu mer söderut vid 11 tiden, lite senare än beräknat, som de andra dagarna också ;) vad är det som alltid ska ta sådan tid på mornarna? vi planerar ju för varje minut innan vi går o lägger oss! jaja.. fram kommer vi och det är det viktigaste!

Idag var målet Gangvide Farm som ligger strax utanför När. Vi tog dock en liten omväg ner för att åka igenom Katthammarsvik en sväng som ska vara ett fint sommarställe med bland annat ett bra fiskeläge. Vädret ska vi absolut inte klaga på, solen titta fram lite då och då och temperaturen låg väl på en sisådär 8 grader. Ni skulle dock ha sett våra ansiktsuttryck när vi kommer in i Katthammarsvik, skit hungriga och trötta, och det enda som står på menyn är strömming med potatismos!! besvikelsen.. men goa som gotläningarna är så fixa tanten fram lite falukorv i ugn till oss!

Vid 7 tiden var vi framme på Gangvide farm och vårt boende för natten. En sjukt stor gård, förutom deras egna hus fanns det djur, ladugårdar, traktorer, bilar, en å och mycket mer att se. De driver stora arrangemang på sommrarna där gamla raggarbilar står i fokus. Så hit vart vi nyfikna på att komma tilllbaka till när det är varmare och allt är igång.

Dagens sträcka: 6 mil
Dagens tips: Glöm inte att tanka när ni är ute och cyklar!

Dag 6

Efter en natt med både regn och storm blev det en ganska sömnlös natt för oss båda. Regnet fortsatte även under morgonen och in på förmiddagen. Men vi var inte bittra för de, vi lämnade Gangvide farm vid 12 slaget och fortsatte vår resa ner till Närsholmen. Fast då vädret inte var på topp såg vi inte så mycket av själva holmen, utan mest dimma och regn. Men fyren stötte vi allt på och goa gotläningar.

Bådas ena knä har tagit skada av vår resa så idag mådde de inte alls bra + allt regn och förkylningar vi åkt på. Men vi peppade varandra genom att sjunga och tönta oss på vägarna till vårt nästa mål som var GråGåsen här i Burgsvik. Regnet gav med sig tillslut vid 2 slaget, så efter det fick vi upp humöret ännu mer och dagen blev inte så tokig ändå! Men även idag hade vi svårt att hitta matställen, så det blev en macka och potatissallad från Ica, behöver ju inte alltid vara lyxmiddag!

När vi väl landat här på GråGåsen gick vi ner till puben på gården och fick oss lite käk och trevliga samtal. Verkar vara ett toppenställe med härlig personal! Det är här det har spelat in teve programmet Så mycket bättre också. Vi har dock upptäckt att våra rumpor har tagit mer stryk än vi räknat med, skavsår!! Men det jämnar ut sig när vi nu får sova i samma säng som Petter och Timbuktu har sovit i.

Dagens sträcka: 5 mil
Dagens tips: Det klassiska, det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder!

Dag 4

Idag lämnade vi idrottscentret och drog 6 mil neråt, men först tog vi ett stop på furillen, som är en fin liten ö med ett känt design hotell. Det var dock väldigt blåsigt så det var inte så skönt, men solen tittade fram då och då och värmde upp oss. Amanda mådde inte så bra idag heller på förmiddan, förkylning och huvudvärk kombinerat med cykling är kanske inte så bra. Men det blev bättre efter några ipren och snytningar efter vägen.

Efter stoppet på furillen väntade 5 mil rakt neråt. Som tur var är det ganska platt här på Gotland men dom backar som finns är jobbiga nog. Tillslut kom vi ut från skogen och in i Slite där vi stannade till och käkade, kebabtallrik till all ära!!

Sen var det "bara" 1.5 mil mil kvar till vårt mål för dagen, Gothem Logi, strax nedanför Åminne. Ett stort och fint vandrarhem. Var helt slut när vi kom fram så blev käk sen sängen på stört!

Dagens sträcka: 6 mil
Dagens tips: De snabbaste vägarna är inte alltid de bästa.

Dag 3

Värken i ben och rumpa från gårdagen börjar släppa lite, men absolut inte helt.

Vi började dagen med en regnig/lite snöig förmiddag då vi trampade iväg mot Bungemuséumet för att ta oss en titt där. Det var verkligen ett mysigt ställe med gamla förvarade hus och dess inredning.
När vi var klara där tog vi 5 minuters-båten över till Fårö där vi skulle besöka Bergmancenter, ett ställe där man bevarar saker från Ingmar Bergmans tid. Vi hade räknat med att det skulle finnas någon restaurang, helst sibylla i närheten men icke sa nicke, vi fick trampa en mil för att komma till närmsta Ica där vi fick låna micro för att värma den maten vi köpte.

På vägen tillbaka till båten stannade vi och pratade med både får och kossor, fick dock inte så mycket respons. De vände röven mot oss och gick där ifrån, så det var bara att trampa vidare. Saras kedja hoppade, två gånger också. Men det löste sig, klart man är händig. Vi stannade även på Fårös finaste strand, den var kanske inte så fin nu men vi kan tänka oss att den är fin när solen skiner och det kryllar av lättklädda människor.

Vädret har varit lite upp och ner idag. Det har både regnat, snöat, blåst, haglat, solen sken, det var moln. Lite sådär har det sett ut hela dagen för oss. Men det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder? Eller?

Dagens sträcka: ca 4 mil
Dagens citat: Amanda: -är det inte här vi ska åka? Sara: -nej nej det är fel, nu är du helt ute och cyklar.
Dagens tips: Höll i mössan!

Dag 2

Var helt slut efter gårdagen så blev inget bloggande.

Dan började iallafall inge vidare, skulle ta bort kärran på cykeln vilket visa sig inte alls va en bra idé. Slutade med att det flög delar lite överallt och där stod vi mitt ute i vischan och fattade ingenting. Efter några samtal och en snäll granne kunde vi tillslut trampa iväg. Första stoppet var 5 km upp till Lickershamn där  Sveriges största rauk finns  - jungfrun. Sen fick vi snabbt trampa ner 1 mil till Lummelundagrottorna för att inspektera grottan, häftigt!

Efter lite käk därborta hade klockan blivit runt halv 4 och 5 mil över till andra sidan väntade, Fårösund. Med ganska så döda ben redan då kämpade vi i motvind och uppförsbackar. Det är kärran som är det tunga, och då menar vi TUNG(!) så den turas vi om att ha så man får vila lite på den andra cykeln också. Men efter cirka 5 timmar, klockan 9 tiden, kom vi trampandes fram i mörkret till vårt mål och boende för natten - ett idrottcenter här på Fårösund. Känslan var obeskrivlig!! Men trots allt negativt så var det ändå en upplevelse.

Idag känns det att benen och rumpan fick jobba, men det är bra!

Dagens sträcka blev 7 mil.
Dagens tips: fräs aldrig i motvind!!

Dagens sträcka

Visby - Mixranch, cirka 3 mil

Mitt ute på vischan

Då var vi klara med Visby och har tagit oss cirka 3 mil norrut till ett ställe som heter Mix Ranch, mitt ute på vischan, men det är ett jätte mysigt ställe med hästar, getter och en läskig oxe! Har haft sol nästintill hela dagen, förutom en obehaglig dimma som drog sig in över Visby ett tag på dagen!!

Men vi knallade runt i Visby från klockan 10 till 3, sen käka vi lite innan vi lämnade staden med GPSen i högsta hugg norrut. Det blev både asfalt och terräng bestående av lera och hästskit! Men efter 2 och 1/2 timme kom vi fram dit vi skulle, så vi starta upp veckan med en sträcka på nästan 3 mil.

Nu håller vi på att få igång varmvattnet här i stugan! Vi kan också meddela att det går att steka bacon i kastrull om man inte har stekpanna, det gick bra för oss iaf ;)

Nu är vi på plats!

Nu så ligger vi i våra sängar på vandrarhemmet Visby logi som tog x antal timmar för oss att hitta. Det ligger precis mellan stora torget och hamnen så vi har nära till allt. Vi har fått våra cyklar, vår kärra samt checkat runt lite i staden. Nu ligger vi helt döda och tänkte ta en tidigt natt för att orka med morgondagen!

Imorgon drar vi!

Imorgon är det äntligen dags, eller äntligen? Ibland frågar vi oss själva vad vi har gett oss in på.
50 mil är ändå väldigt långt, men det här ska vi klara. Det kommer att bli riktigt kul, och en riktig utmaning.

Idag har vi haft fullt upp, saker att göra hela tiden. Kom på att vi glömde stativet i skolan men det löste vi.
Vi hittade en räddaren i nöden här i Arboga som var snäll och lånade ut sitt.
Annars har vi bara packat, packat och packat. Handlat lite bra mat inför resan också, så vi överlever.

Klockan är egentligen alldeles för mycket med tanke på att vi ska upp tidigt imorgon och har en ganska lång resa framför oss. Bil i ca två timmar och sedan båt över till Gotland i tre timmar. När vi kommer fram ska vi hämta ut våra cyklar och vår kärra och sedan leta reda på vårt vandrarhem som vi spenderar första natten på. Så imorgon blir det inge cyklande för vår del utan det börjar lite smått på söndag då vi ska vara i Visby och besöka olika ställen. På måndag börjar vår riktiga resa eller vad man ska kalla det.

Vi hoppas att det är många som kommer vilja följa oss under vår resa här på bloggen och att vi kommer hem levande. Amanda har haft oturen med sig och varit sjuk hela veckan, fortfarande lite krasslig men vi håller alla tummar och tår för att alla bakterier ska försvinna, och att vi har vädergudarna med oss!

Påbörjad packning!

Projektarbete

Hej!
Vi heter Sara Larsson och Amanda Forsberg, vi är 19 år gamla och kommer från Arboga respektive Laxå. Vi går båda två sista året på John Bauergymnasiet på it-media programmet i Örebro. Vi har nu projektarbete i skolan och vi har bestämt oss för att cykla Gotland runt mellan den 14-22 april. Vi ska dock inte bara cykla utan även hjälpa till att lansera Gotland som en fin cykel-ö genom att dokumentera vår resa med foto och film.

Vårt mål med projektet är att ha cyklat de 50 milen runt Gotland på en vecka och samtidigt hunnit dokumentera vår resa. I och med det ärvårt syfte med projektet att ge oss själva en utmaning då ingen av oss har någon erfarenhet av långdistanscykling, samt att hjälpa till att lansera Gotland som är en bra och fin cykel-ö.

Vi kommer lägga vårt fokus på själva Gotland, på öns miljö och sevärdheter och hur det är att cykla på Gotland då cykling är ett oerhört populärt färdmedel på ön, främst av turister på somrarna. Visbys turistbyrå kommer därför att få ta del av det färdiga materialet och förhoppningsvis ha användning av det.